Friday, Mar 24th

Last updateTue, 21 Mar 2017 8am

korizma poruka papa

ŠIBENIK - KATEDRALA: Izvedene skladbe pronađene u muzikalijama katedrale svetog Jakova

koncertb16005

Božićni koncert iz glazbenog arhiva katedrale svetog Jakova upriličen povodom 950. Obljetnice prvog pisanog spomena grada Šibenika održan je u četvrtak 29. prosinca u katedrali svetog Jakova. U programu u kojem su izvedene božićne pjesme iz sredine 19. stoljeća pronađene u glazbenom arhivu šibenske katedrale, nastupili su: Pivači sv. Jakova pod vodstvom Ane Gović Blaće, Gradski pjevački zbor Neuma iz Drniša pod vodstvom Jelene Prpe, Petrova lađa župe Vidici pod vodstvom Martina Radoševića, Pjevački zbor „Sv. Juraj“ iz Pirovca pod vodstvom Josipe Martinović, Crkveni zbor župe Rođenja Blažene Djevice Marije iz Skradina koji vodi Diana Gaši, Crkveni zbor župe Gospe van Grada iz šibenskog Varoša pod vodstvom Vladimire Nakić te Mješoviti katedrali zbor koji vodi Jelena Mikulandra. Kao solisti nastupili su sopranistica Andrea Paić, mezzosopranistica Jelena Pletikosa, bas Rafael Lovrić Caparin  i Nikola Lovrić Caparin na orguljama. Uvod u koncert bilo je kratko izlaganje muzikologinje dr. sc. Snježane Miklaušić – Ćeran.

 

koncertb16006

U okviru Orguljaške ljetne škole u Šibeniku koja djeluje od 1994. godine pokrenuta je 2000. godine Arhivistička radionica s jasno određenim ciljevima istraživanja podataka o orguljama i njihovim graditeljima, orguljašima i skladateljima u arhivima šibenskih crkava i samostana. U sklopu spomenute radionice obrađena je i zbirka muzikalija katedrale svetog Jakova.  Zbirka je imala pedeset i šest bilježnica s ispisanim skladbama pa je slijedom tog podatka ona potražena i pronađena u prostorima Katedrale sv. Jakova. S dopuštenjem biskupa msgr. Ante Ivasa počela je 2003. godine stručna obrada i popis do danas sačuvanih trideset i četiriju bilježnica, kazala je dr. Miklaušić – Ćeran.

Muzikalije su prepisivane početkom druge polovice 19. stoljeća uglavnom u Loretu, a sve skladbe djela su talijanskih skladatelja koji su djelovali od sredine 18. do potkraj 19. stoljeća. Većina njih bili su svećenici, u crkvama u poznatim vjerskim središtima u Italiji, a neki od njih bili su glazbeni pedagozi, orguljaši, ravnatelji konzervatorija. Osim šest skladbi nepoznatih skladatelja sačuvano je sto i jedanaest skladbi koje su napisali: Pietro Amadei (1800.-1877.), Lorenzo Baini (1740.-1814.), Francesco Basili (1766.-1850), Paolo Bonfichi (1769.-1840.), Giovanni Battista Borghi (1738.-1796.), Alessandro Capanna (1814.-1792.) Nicola Dati (1827.-1905.), Paolo Deola (7-1881.), Carlo Andrea Gambini (1819.-1865.), Giuseppe Saverio Raffaele Mercadante (1795.-1870.), Benedetto Taddei (1805.-1881.), Gustavo Terziani (1813.-1837.), Pietro Terziani (1765.-1831.), Luigi Vecchiotti (1804.-1863.) i Nicolo Antonio Zingarelli (1752.- 1837.).

koncertb16002

Početno istraživanje muzikalija katedrale svetog Jakova pokazalo je da je čak sedam od petnaest skladatelja djelovalo u Bazilici Svete Kuće u Loretu. To su Pietro Amadei (koji je čitav život proveo u Loretu), Francesco Basili, Paolo Bonfichi, Giovanni Battista Borghi, Benedetto Taddei, Luigi Vecchiotti i Niccolo Antonio Zingarelli. Osobito je zanimljiv Luigi Vecchiotti koji je kao kapelnik Bazilike Svete Kuće u Loretu djelovao od 1841. do iznenadne smrti 1863. godine od koga je u zbirki muzikalija u Šibeniku sačuvano trideset i devet skladbiod kojih jedna ina napomenu ,,...per Sebenico!?“., kazala je dr. Snježana Miklaušić Ćeran.

Osoba po svoj prilici zaslužna za prijenos duhovne glazbene baštine iz Loreta u Šibenik je franjevac-konventualac Alessandro Capanna koji je od 1. studenoga 1860. do 13. kolovoza 1867. obavljao dužnost „maestra di cappella“ u Katedrali sv. Jakova u Šibeniku. S Loretom ga vezuje nekoliko godina učenja harmonije i kompozicije kod Luigija Vecchiottija. U vrijeme Capannina dolaska u Šibenik na biskupskoj je stolici bio Petar Dujam Maupas, veoma cijenjen biskup u crkvenim krugovima u Habsburškoj monarhiji koji je 1862. godine imenovan zadarskim nadbiskupom. Kao suradnik prethodnoga biskupa Ivana V. Brčića Petar Dujam Maupas često je putovao u njegovoj pratnji pa je mogao bolje upoznati duhovni, ali i glazbeni život pojedinih biskupija izvan Hrvatske. Čini se da je na njegov poziv Alessandro Capanna došao u Šibenik, a vratio se natrag u Italiju uvidjeviši - prema riječima jednoga suvremenika - da skromne glazbene izvođačke mogućnosti u Šibeniku ne mogu predstaviti njegove skaldbe u pravome svjetlu. Alessandro Capanna autor je čak devet od sedamnaest sačuvanih misa koje su po svoj prilici autografi, a završavao ih je u Šibeniku navodeći veoma precizno podatke o mjestu i vremenu skladanja pojedinih dijelova. Jedna od misa posvećena je biskupu Petru Dujmu Maupasu, a „Missa concertata“ za dva tenora i bas uz pratnju orgulja praizvedena je u Katedrali sv. Jakova u Šibeniku na Božić 1864. godine kako je zabilježeno na kraju skladbe.

koncertb16003

Skladbe odabrane za večerašnji koncert su sadržajno s obzirom na tekst primjerene Božiću i Božićnome vremenu pa će tako bar jedan dio glazbenoj javnosti nepoznatih skladbi biti predstavljen u prostoru u kome su možda one i bile izvedene u vrijeme Alessandra Capanne, a možda i nekih drugih „mestra di cappella“ u Katedrali sv. Jakova u Šibeniku.

koncertb16004